AGAZ Piotr Nowak


  Nasza firma rozszerzyła swoją ofertę. Motujemy instalacje BRC, Stag, Prins. Zapraszamy

 






Jak zatankować za granica

Należy dobrze przygotować się do wyjazdu udając się na wypoczynek za granicą samochodem zasilanym paliwem gazowym. Powinniśmy pamiętać o ubezpieczeniach i przeglądzie technicznym pojazdu, a także sprawdzić, czy dojazd do celu na autogazie jest możliwy oraz jaka jest dostępność LPG w danym kraju.

Wybierając się za granicę należy także sprawdzić, jakie końcówki wlewu do tankowania stosowane są w danym kraju. Końcówka wlewu jest zawsze dopasowana do pistoletu znajdującego się przy zbiorniku gazu na stacjach tankowania. Tam, gdzie używa się innych typów pistoletu niż w Polsce, tam końcówka wlewu musi być inna.
W Europie stosuje się trzy typy końcówek wlewu - włoski (Italian dish), holenderski (Dutch bayonet) i belgijski (ACME thread). Aby przystosować wlew w naszym samochodzie do innego typu pistoletu, trzeba nałożyć na końcówkę wlewu rodzaj specjalnej nakładki, nazywanej redukcją wlewu.
W Polsce używa się końcówek typu włoskiego. Występują one w dwóch odmianach, które różnią się wewnętrzną średnicą wlewu - jedna ma 10 mm, a druga 14 mm średnicy. Jest to istotne przy zakładaniu redukcji, ponieważ od wielkości wewnętrznej średnicy w naszej końcówce uzależniony jest rodzaj redukcji.



Włoski typ końcówki wlewu oprócz Polski jest stosowany w natępujących krajach: Włochy, Francja, Szwajcaria, Czechy, Słowacja, Hiszpania oraz Niemcy. Wyjeżdżając do tych krajów nie musimy używać redukcji wlewu. W Niemczech spotyka się również typ belgijski, daltego wybierając się tam dobrze jest zaopatrzyć się w redukcję do Dutch bayonet.

Redukcje używane do odpowiednich typów końcówek wlewu:

Typ końcówki
Używany
Redukcja na końcówkę wlewu
Typ holenderski
(Dutch bayonet)
Holandia
Wielka Brytania
Skandynawia
Typ belgijski
(ACME thread)
Niemcy
Belgia

W odpowiednią redukcję do końcówki najlepiej zaopatrzyć się jeszcze w Polsce. W firmie Elpigaz bez problemu można nabyć właściwą redukcję pamiętając o wcześniejszym sprawdzeniu, jaką wielkość wewnętrznej średnicy ma końcówka w naszym samochodzie.