AGAZ Piotr Nowak


  Nasza firma rozszerzyła swoją ofertę. Motujemy instalacje BRC, Stag, Prins. Zapraszamy

 






DUŻE POJEMNOŚCI TO JUŻ NIE KŁOPOTY

     Nie tylko małe jest piękne i uprzywilejowane, jak twierdzą niektórzy. Także samochody o dużych pojemnościach powyżej 2,5 litra oraz o dużej mocy (powyżej 180 kW) znajduj się już w grupie zauważonej przez producentów samochodowych instalacji gazowych. Nie jest zatem problemem w dzisiejszych czasach zaadaptować takie auto na gaz i zapewnić poprawną pracę na LPG przy dużych obciążeniach silnika tak, aby auto funkcjonowało poprawnie i nie trąciło znacząco na mocy.

     Doświadczeni montażyści samochodowych instalacji gazowych wiedzę, na co zwrócić uwagę przy adaptacji tzw. "dużych" samochodów. Przyczyna utraty mocy czy też szarpanie samochodem może być spowodowana wieloma czynnikami, np. źle ustawionym składem mieszanki w danym zakresie obciążeni, z którym można sobie poradzić z odpowiednimi do tego narzędziami (hamownia podwoziowa, analizator spalin). Za taki stan rzeczy w instalacjach wtrysku gazu mogę byś odpowiedzialne także źle dobrane wtryskiwacze lub dysze kalibrowane. Wtedy sprawa jest prosta należy je wymienić na odpowiednie.

     Przy dużych pojemnościach silników znaczącą rolę odgrywa zastosowany reduktor-parownik. Użycie mało wydajnego reduktora - parownika objawia się dużymi spadkami ciśnienia gazu, zwłaszcza podczas gwałtownego przyspieszania pojazdem. A jak wyjaśnić to ,,zamulenie" samochodu klientowi, który właśnie kupili "duże" auto by móc czerpać z dynamicznej jazdy samochodem jak najwięcej przyjemności. Takich niedociągnięć wytłumaczyć się nie da - należy zastosować reduktor o odpowiedniej wydajności i odpowiednich parametrach termodynamicznych. Okazuje się, że za niewłaściwą pracę samochodu na gazie odpowiedzialny jest przede wszystkim reduktor. Zbyt słabe podgrzanie gazu reduktorze oraz mała powierzchnia wymian ciepła powoduję problem w zapewnieniu pełnego odparowania gazu podczas dużych obciążeń. To skutkuje podaniem do kolektora nie w pełni odparowanego gazu i wynikającego z niego braku odpowiedniego dawkowani przez sterownik. Stąd problemy..

Specjalny reduktor

    Do samochodów o dużych pojemnościach i mocach oraz do samochodów z turbodoładowaniem potrzebny jest specjalny reduktor którego odpowiednia konstrukcja jest w stanie przeciwdziałać podobnym problemom eksploatacji samochodu na gazie. Jednym z ta kich urządzeń jest oferowany przez firmę EL PIGAZ reduktor "ANA 03 SUPER&T". Czym reduktor ten różni się od innych?
    W reduktorze "ANA 03 SUPER&T" właściwe odparowanie gazu w niskich temperaturach, a także przy maksymalnych obciążeniach zapewnia zastosowanie naprzemiennych kanałów wodnych i gazowych z przeciwbieżnym kierunkiem przepływu czynników. Konstrukcja reduktora zapewnia jego stabilną pracę przy gwałtownych zmianach zapotrzebowania silnika na paliwo (np: przyspieszanie). W tym reduktorze zintegrowanym z filtrem i z elektrozaworem gazu udało się uzyskać bardzo stabilne ciśnienie robocze nie zależnie od zmian obciążenia silnika, a także zmniejszenie ilości złączy gazowych wysokiego ciśnienia w komorze silnika oraz zmniejszenie obciążenia instalacji elektrycznej pojazdu. Warto takie zwrócić uwagę na inne walory tego reduktora, takie jak:

  • Wyeliminowanie możliwości przecieku gazu do układu chłodzenia silnika,
  • dopuszczalny montaż reduktora w różnych położeniach,
  • łatwo dostępna regulacja ciśnienia roboczego gazu,
  • prosta wymiana filtra na reduktorze nie wymagająca demontażu złączy gazowych,


I co istotne, cena reduktora zbliżona jest do ceny reduktora w wersji standardowej.


Rys.1. Reduktor ANA 03 SUPER&T

Dane techniczne:
* robocze ciśnienie różnicowe - 0,95 bar,
* reduktor przeznaczony do silników a mocy powyżej 180 KM,
* maksymalne ciśnienie zasilania - 25 bar,
* maksymalne ciśnienie wyjściowe - 2,2 bar,
* masa - 1.85 kg,
* napięcie zasilające 8-15 V,
* wymiary gabarytowe - 120x134x109 mm,
* wejście gazu - no przewód miedziany 8 mm.

Zastosowanie
Reduktor "ANA 03 SUPER&T" jest przeznaczony do stosowania w autach o pojemnościach powyżej od 2,5 do 4,5 litrów i mocach od 180 do 300 KM. Przykładem gdzie zastosowano już ten reduktor są takie auta jak:

  • Mercedes 210E 430 KAT- o pojemności 4,3 litra, 205 kW, 2002 rok, V8 - z instalację sekwencyjnego wtrysku gazu ELISA,
  • Lexus - o pojemności 4,0 litra i mocy 300 KM, V8 - z instalację sekwencyjnego wtrysku gazu SGI I,
  • GMS Safari - o pojemności 4,3 litra- z instalacją sekwencyjnego wtrysku gazu ELISA,
  • Volkswagen Passat 1,8 Turbo - z instalację SGI II,
     Powyższe auta były testowane w Centrum Badana i Rozwoju firmy Elpigaz. Badania prowadzone na tych pojazdach wykazały dobrą pracę reduktora "ANA 03 SUPER&T" w silnikach o tak dużych pojemnościach. Przy gwałtownym przyspieszaniu ciśnienie różnicowe spadło maksymalnie o 0,15 bara od wartości nominalnej (ustawionej podczas regulacji reduktora). Samochody testowane nie wykazywały spadków mocy nawet przy maksymalnych obciążeniach. Rysunek 2. przedstawia porównanie mocy mierzonych na gazie i na benzynie z zastosowaniem reduktora "ANA 03 SUPER&T" (pomiary na przedostatnim biegu z w pełni otwartą przepustnicę według normy DIN), jak widać na wykresach mocy są one praktycznie takie same w każdym zakresie obrotów, a moc maksymalna jest taka sama na benzynie jak i na gazie (przy standardowych reduktorach spadki mocy przy prawidłowych ustawieniach wynoszę około 5%).

O czym warto pamigtać
Aby zapewnić poprawną pracę reduktora "ANA 03 SUPER&T" należy:

  • poprowadzić przewód miedziany zasilający 8 mm od zbiornika do reduktora zwracając szczególną uwagę, aby po drodze nie spowodować żadnych zagięć powodujących zmniejszenie przekroju przepływu,
  • w przypadku, gdy przy długotrwałych dużych obciążeniach silnika temperatura reduktora spadnie znacząco poniżej 40 stopni Celsjusza, należy skontaktować się z dostawcę urządzeń celem ustalenia poprawnego montażu i podłączenia reduktora do obiegu układu chłodzenia silnika.

    W najbliższym czasie zostanie wprowadzony do oferty reduktor "ANA 04 SUPER&T" z zewnętrznym elektrozaworem gazu również z wejściem gazu na zasilający przewód miedziany 8 mm. Stosowanie reduktora "ANA 03 SUPER&T" wyeliminuje problemy związane z zapewnieniem odpowiedniego podgrzania i utrzymania stabilnego ciśnienia gazu przy adaptacji na gaz samochodów o dużych pojemnościach, dużych mocach, a także z turbodoładowaniem.


mgr inż. Boguslaw Skarpetowski